Tevreden docent ;)

Een paar scènes van vandaag:

“Mevrooooooooouuuuw heeft u een blaaaaaaaaadjuhhhhhhhhh.” Een leerling spreekt het ontzettend vermoeid uit en ik wijs haar op deze toon. “Dit is ongeveer het meest levensmoeie lettertype dat je tot je beschikking hebt, denk ik. Kun je het nu ook zo energiek mogelijk zeggen?” Het meisje gaat er goed voor zitten, straalt qua energie ineens uit haar ogen en zegt met een brede lach: “HOI MEVROUW, HEEFT U EEN BLAADJE?” Als er ook nog een ‘joepie’ uit zou komen, had ik haar oprecht geloofd, haha! Ik complimenteer haar voor deze 180 graden switch binnen drie seconden en tevreden loop ik verder.

“Mevrouw, het is hier warrrrrrrm.” Ik antwoord: “Top, dan hebben ze in de vorige klas lekker hard gewerkt!” Ze kijkt me lachend aan. Daarna vraag ik: “vind je het vies warm, of behaaglijk warm?” Een andere leerling kijkt op van zijn werk. “Behaaglijk? Nooit van gehoord!” Het andere meisje begint hem uit te leggen wat dat betekent. Tevreden loop ik verder.

(Andere klas). “Mevrouw, ik ben vét zenuwachtig!” De leerlingen moeten vandaag een Franse feestdag presenteren en dit vinden ze behoorlijk spannend. Dit wist ik van tevoren en ik heb een blaadje met een lachend zonnetje getekend en dit achter in de klas op de kast geplakt. Ik wijs ernaar: “kijk daar eens, als je het spannend vindt, heb je in ieder geval een leuk zonnetje om naar te kijken.” Een zucht van verlichting: “oh dat helpt best wel, denk ik!” (En dan mag jij invullen op welke manier ik op mijn stoel zat ;))

Volg:
Share:

1 Reactie

  1. Gerdiemar
    11 maart 2021 / 8:34 am

    Heerste er enige lethargie in de eerst genoemde klas, traaaaage woorden, te warrrem?
    In de tweede genoemde klas allemaal zich naar de smileyzon omdraaiende cursisten? Zou beeldbellesgeven af en toe aan te bevelen zijn?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge