IJsland deel 9 – Terug naar Reykjavik en sneeuwscooteren op de gletsjer!

Terugreis naar Reykjavik: The Golden Cirkel

De laatste ‘reisdag’ is aangebroken, tijd om weer richting Reykjavik te vertrekken! Vandaag staat onder andere de ‘Golden Cirkel’ op het programma: een kort rondje door de highlights van IJsland wat je dus ook tijdens een weekendje Reykjavik al kunt doen!

We rijden van Stóra-Mörk naar Geysir, de eerste stop van de Golden Cirkel. Door Geysir noemen we een geiser een geiser, het is the big mama onder de geisers. Wanneer we aan komen rijden, zien we al enorme stoomwalmen bewegen, gaaf! We parkeren de auto en lopen tussen de kleine, borrelende warme bronnen. Overal wordt met thermometerplaatjes en betreden-op-eigen-risico-bordjes gewaarschuwd voor de hete temperaturen. Geysir is al sinds 2003 niet meer echt actief geweest. Daarvoor kon hij wel 122 meter water spuiten, wow! (Wikipedia is my friend here). Stiekem heb ik Geysir natuurlijk met een intense blik aangestaard om zo toch een klein fonteintje af te dwingen. Helaas, het bleef bij een beetje gepruttel.

Verderop ligt Strokkur, een veel kleinere geiser die wel actief is! Rond elke 3 minuten spuit hij water in de lucht, dat kan wel tot 30 meter hoogte. Mijn vriend heeft er precies een mooi filmpje van kunnen maken. Ik vond dit een heel indrukwekkende plek!

Met een coffee to go rijden we vervolgens door naar de beroemdste (en onze laatste) waterval van IJsland: Gullfoss. Het mooie van deze waterval is dat het in twee lagen naar beneden stroomt, het is net een enorme trap. We lopen hier een klein beetje rond en stappen dan weer in de auto. Vandaag moeten we de tijd een beetje in de gaten houden: voor de huurauto’s werken ze hier met een 24 uurs-systeem, waardoor we om 15:30 weer in Reykjavik moeten zijn.

Onze laatste stop voor Reykjavik is park Thingvellir, een heel mooi en beroemd Nationaal Park. (Hier zijn ook beelden van Game of Thrones opgenomen, voor de kenners: wanneer The Hound met Arya Stark tussen de kloven loopt). Het bijzondere van Thingvellir is dat er hier een heel duidelijke scheiding is tussen de Noord-Amerikaanse- en Europese continentale plaat. Toen we hier waren, begon het een beetje te regenen (ik heb hier heb ik voor het eerst mijn regenbroek aangehad. Hoera! Niet voor niks gekocht!), waardoor er een beetje een grauwe lucht hing. Ik vond dat echter juist wat toevoegen, het maakte het heel magisch ofzo. (Kijk, zo kun je elk weertype de hemel in prijzen ;))

Om half 4 leveren we de auto in lopen we terug naar het centrum van de stad, waar ons hotel ook is. We besluiten die avond sushi te eten, lekker! Om de kosten een beetje te drukken kiezen we voor een menu van de chef, waardoor we leuk verrast worden met lekkere maki’s en nigiri’s. Love sushi!

Sneeuwscooteren op de gletsjer!

De volgende ochtend staat er iets heel tofs op de planning, een mooie finale van onze reis: een sneeuwscootertocht op de gletsjer Langjökull. Om 10:00 worden we in het hotel opgehaald door een superjeep van de organisatie Mountaineers of Iceland. Mijn mond viel denk ik net niet open, wat een ding hee! Op straat worden we flink nagekeken 😉

Even later stapt een Amerikaans gezin bij ons in de jeep en vervolgens rijden we direct door naar de Gullfoss (ja, daar waren we gisteren inderdaad ook!), vanaf hier zullen we de gletsjer op gaan rijden. Bij de waterval stoppen we voor een kleine pauze en ik maak er even een flinke show van om uit te stappen. (Nee okee dat ging niet per se expres, maar de opstap was gewoon echt mega hoog haha).

Zo’n twintig minuten later rijden we weer verder. Vanaf hier gaan we echt offroad: dit is het laatste stukje berg voordat de gletsjer begint. De chauffeur laat wat lucht uit de banden lopen en HOP, daar gaan we. BOUNCE, HOBBEL, POK, BOINK…… wat ben ik blij dat ik een reispilletje heb ingenomen!!! (Ik heb een klein beetje last van wagenziekte). Na een kwartier komen we aan bij een grote berghut waar we ons kunnen omkleden. (Leuk detail: de winterberghut zijn we 10 minuten geleden al gepasseerd, in de winter begint de gletsjer natuurlijk al op een veel eerder punt. Nu is het een zomergletsjer ;))

Na ons in ons pak gehezen te hebben, stappen we in een enórme bus. In deze bus zitten ook veel anderen, gelukkig gaan zij met een andere groep mee. Het moment dat we echt op de gletsjer komen is wel heel speciaal, overal sneeuw en ijs om ons heen! De scooters staan al stoer opgesteld en na een korte uitleg gaan we op pad. Omdat het zomer is, smelt het ijs behoorlijk snel. Om deze reden moeten we in het begin goed achter de gids aanrijden, wanneer we echt op een sneeuwvlakte komen mogen we wel ‘los’ rijden. Ik klem me stevig vast aan de rug van mijn vriend: het is toch best wel spannend! Je moet vooral goed meeleunen in de bocht, gelukkig gaat ons dat wel goed af. Mensen achter ons daarentegen lukt het iets minder…. na een tijdje stopt de stoet massaal omdat er een stel is omgevallen. De gids gebaart ons dat we moeten blijven wachten en hij helpt ze weer overeind. Hop, daar gaan we weer!

Met zo’n 40 km/u zoeven we over de gletsjer en ik merk dat er echt een dikke lach op mijn gezicht geplakt zit. WOW, wat is dit cool!! Even later vallen de mensen opnieuw, ahhhh. Deze keer lukt het niet om de sneeuwcooter aan de praat te krijgen. Samen met de anderen stoppen we op de gletsjer en is het voor ons tijd om foto’s te maken. De tweede gids, die achteraan meereed, gaat met een man terug om een nieuwe scooter te halen.

Na een kwartiertje zijn ze weer terug en zoeven we weer door. Nu is het mijn beurt om voorop te zitten, gaaaaaaf! We zoeven achter de gids aan en ik heb echt de tijd van mijn leven. Na een tijdje maken we een bocht en komen we weer uit bij de scooter die we hebben achtergelaten. De gids stapt af, probeert hem weer aan de praat te krijgen en… het lukt! Hij wijst mijn vriend aan: “ga jij er maar op!” OMG YES OKÉ GEEN PROBLEEM JOTTEM WOW NU MAG IK ALLEEN!!! Ik heb me nog nooit zo mans gevoeld.

Na zo’n anderhalf uur is het voorbij en dit was echt zooooo gaaf! Wat mij betreft een prachtfinale van de vakantie!

IJsland is fantastisch! Hopelijk heb ik jullie een beetje overtuigd en vonden jullie het leuk om te lezen. Ik ben blij dat ik het allemaal heb opgeschreven: niet alleen scheelt me dit nu vakantieverhalen te vertellen (haha nee hoor, maar toch is het leuk om nu alle details gedeeld te hebben), maar het is ook heel leuk om er weer van na te kunnen genieten! 😀