Hoe maak je een overzichtelijke planning?

In mijn bureaulade liggen tig verschillende soorten notitieboekjes, variërend in grootte, vorm en kleur. De meeste van die boekjes liggen heerlijk weg te stoffen, terwijl ik het tóch voor elkaar krijg om steeds nieuwe te kopen. Ik word oprecht heel blij als ik een notitieboekje koop of krijg. Dan ben je toch best makkelijk tevreden te houden, of niet? Haha.

Inmiddels heb ik één van die vele boekjes omgetoverd tot ‘planningboekje’ en ik merk dat me dat heel veel rust en overzicht geeft. Het enige dat ik ervoor gebruik is een notitieboekje met lijntjes, markeerstiften, washi tape (niet per se nodig) en post-its. Met behulp van washi tape maak ik verschillende vlakken in het boekje.

Je kunt deze verdeling ook prima maken met een markeerstift, potlood of pen. Het voordeel van de washi tape is dat je het er weer vanaf kunt trekken zonder dat je blaadje scheurt. Dat je stiekem toch een klein scheurtje ziet zitten bij zaterdag negeren we even 😉

Aan de linkerkant maak ik een overzicht met dingen die moeten en dingen die kunnen. Voorheen maakte ik daar geen onderscheid tussen, waardoor mijn lijsten altijd ENORM waren. Ik schreef alles op: douchen, oud papier wegbrengen, boodschappen doen, geheugen van camera opschonen, reiskosten declareren, studie, lessen voorbereiden, boek lezen, naar de bibliotheek, receptenboekje bijwerken, naar de kapper, nieuwe lenzen regelen, etc. Het gevolg hiervan was dat ik nóóit een tevreden gevoel had, omdat het aantal keren dat ik ooit mijn to-do lijsje heb afgewerkt op één hand te tellen is. Misschien zelfs op drie vingers. De dingen die moeten wil ik dezelfde week zeker afhebben, de dingen die kunnen mógen af zijn, maar dat hoeft niet per se. Onderaan heb ik ruimte voor next week, als ik al dingen weet die volgende week moeten gebeuren.

Aan de rechterkant heb ik de pagina in vakken verdeeld. Elke dag van de week heeft één vak en daarnaast heb ik nog ruimte voor boek en sport. Omdat ik meer wil sporten en lezen, houd ik dat hierin ook bij. Als ik dus niet gesport heb, laat ik dat vakje leeg. Hier kun je natuurlijk ook andere dingen opschrijven! (Water drinken, fruit eten, aantal dagen geen alcohol..)

Omdat de vakken met de dagen best klein zijn, geef ik de taken die ik wil doen nummertjes. Bijvoorbeeld:

  1. Hoofdstuk 1 en 2 lezen
  2. Les 2 voorbereiden
  3. Naar de bibliotheek

Stel dat ik hoofdstuk 1 en 2 op dinsdag gelezen moet hebben, dan zet ik ‘1’ op maandag neer. Als ik een bibliotheekboek vóór woensdag moet inleveren, zet ik ‘3’ op dinsdag neer. Ik zet dus steeds de nummertjes op de dag neer waarop iets uiterlijk moet gebeuren. Het voelt dan heel goed als ik dit nummertje al eerder kan markeren.

Post-its

Ik gebruik post-its om mijn ideeën voor de blog op te schrijven. Op maandag plak ik een post-it met ‘wat aten we deze week’, op dinsdag bijvoorbeeld ‘recept dadeltaart’ en op woensdag ‘favoriete tussendoortjes’. Omdat ik nog wel eens verander van planning, kan ik die post-its heel makkelijk verplaatsen. Uiteraard kun je de post-its ook heel makkelijk voor andere zaken gebruiken, zoals bijvoorbeeld een weekmenu met gerechten die je zou willen eten.

Ik kan me goed voorstellen dat je zo’n planning misschien wel helemaal niets vindt. Maak jij wel eens een to-do lijst of een planning?

Volg:

1 Reactie

  1. gerdiemar
    9 mei 2017 / 8:13 am

    Wat helder overzichtelijk! Wist niet wat washi tape was, maar je foto’s verduidelijken dat duidelijk!
    De to do-dingen verwerken in een overzicht zoals jij dat doet, doe ik niet, hoewel ik daar nu toch ernstig op ga broeden.
    Ik leg elke dag een kladblaadje met daarop het lijstje van ‘niet vergeten’ op mijn laptop en zet een krulletje bij hetgeen ik dan afgewerkt heb. Dat lijstje betreft voornamelijk: kaart sturen naar die en die, e-mail naar die en die, die en die bellen, cadeautje kopen voor die en die—-enfin, een lijst van zelf opgelegde sociale verplichtingen.
    Boodschappenlijstjes stop ik meteen in mijn portemonnee, zodat ik in de supermarkt paraat heb wat er dient te worden aangeschaft.
    Maar jouw werkmethode is jaloers makend superefficient!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge