Thailand deel 2 – Bangkok en Ayutthaya

Na de tweede nacht in Bangkok moeten we de wekker ‘vroeg’ zetten. We hebben een fietstocht en kookworkshop geboekt en moeten om half 9 verzamelen. Het verzamelpunt is ongeveer 5 km van ons hostel af en de eigenaar raadde ons aan om om half 7 (!) de taxi te nemen. “Traffic can be a bit busy”. Gelukkig bestaat er ook een alternatief: de watertaxi. Deze taxi wordt vooral door locals gebruikt om naar hun werk te gaan. Vlakbij het hostel ligt pier nummer 13 waar wij op moeten stappen. Steeds wanneer de taxi stopt, is er ongeveer 30 seconden tijd om de passagiers uit te laten stappen en de nieuwe passagiers in te laten stappen. Aan boord word je dan verwelkomt door een schreeuwende Thaise die kaartjes verkoopt voor 15 Baht per persoon (ongeveer 40 cent). Voor die prijs blijven we een half uur aan boord, waar we vervolgens bij de centrale pier uitstappen. Toch een stuk sneller dan 2 uur in de taxi!

De fietstocht duurt ongeveer 4 uur en ze beloven ons dat we 16 km gaan fietsen. Achteraf denk ik dat we ongeveer 7 km hebben gefietst, haha. We fietsen langs de flower market, een Chinese tempel, China Town, krokodillen, schildpadden en allerlei kleine straatjes. Wanneer je in Bangkok bent, kan ik je zo’n fietstocht echt aanraden!

De kookworkshop die volgt doen we met z’n tweeën, privé les dus! We ‘maken’ een noedel salade, gebakken groente, Pad Thai, een groene curry en sticky mango rice (jeuj!). Een kookworkshop houdt vooral in dat alle ingrediënten voor je klaarliggen die je vervolgens kunt gaan snijden. Alle belangrijke sausjes zijn al flink voorbereid. Na elk gerecht krijgen we de tijd om dat op te eten, waarna we vervolgens doorgaan met de volgende gang. Na vier gangen zit ik al behoorlijk vol, maar toch heb ik een plekje overgelaten voor het dessert. Tijdens het maken van het dessert speelde zich de volgende scene af:

“Haha grappig, ze hebben hier andere mango’s! Bij ons thuis zit er een mega pit in, terwijl die hier helemaal niet inzit.” Mijn vriend begint me keihard uit te lachen en wijst naar de pit die de Thaise kookworkshopleider op een bordje achter me heeft neergelegd. Ik probeer de situatie nog te redden door te vertellen dat ik een grapje maak en heus wel weet dat alle mango’s een pit hebben. Ik geloof niet dat mijn vriend erin trapte, haha.

Propvol stappen we weer in de watertaxi, terug naar ons hostel. Die avond scoort Thomas nog wat loempia’s en nemen we allebei een bananenpannenkoek met Nutella. Het eten in Thailand is zoo goed :-).

Na drie nachten in Bangkok te hebben geslapen, reizen we door naar onze volgende bestemming: Ayutthaya. Dit is de voormalige hoofdstad van Thailand. Vanaf ons hostel nemen we een taxi naar het centraal station: Hua Lamphong. Op internet hadden we opgezocht dat de trein om 10.05 vertrekt. Om 09.20 komen we al aan op het station, tijd zat dus! Op ons gemak lopen we naar een loket waar we voor 30 Baht (ongeveer 80 cent) twee treinkaartjes kopen. “Platform 12!” Roept de vrouw achter het loket naar ons. Op ons kaartje zien we dat de trein om 09.25 vertrekt en dat we 3e klas reizen. We racen naar het juiste perron en stappen nog net voor 09.25 de trein in. Top! In de 3e klas is geen airco, maar er zijn wel ventilatoren en de ramen staan wagenwijd open. We ploffen neer op twee plekken die nog vrij zijn. Onder onze stoel komen wel wat merkwaardige geuren naar boven en even later komen we erachter dat de vrouw naast ons haar boodschappen onder onze stoelen heeft gedumpt (geen durian, thank god!) Uiteindeljk vertrekt de trein om 09.45, dus we hadden niet zo hoeven racen. Op naar Ayutthaya!

In Thailand zijn verschillende soorten treinen, de ene gaat veel sneller dan de andere. Overal op internet lazen we dat het ongeveer 5 kwartier reizen met de trein was, wij doen er 2 uur en een kwartier over. Vanaf het station is het twee minuten lopen naar de ferry, die ons naar de overkant brengt. Vanaf daar moeten we nog 5 minuten lopen naar ons volgende hostel: Baan Bussara. De kamer is nog niet klaar, maar we kunnen onze backpacks tijdelijk in een kluisje stallen. We huren twee fietsen en rijden naar de ‘7-Eleven’. Deze supermarkt kun je overal vinden in Thailand en is echt top! Uit de koeling pakken we allebei een tosti, die ze bij de kassa voor ons in het tosti-ijzer gooien. Na onze lunch fietsen we naar een mega groot park met ontzettend veel tempels. Het is even wennen om aan de linkerkant van de weg te fietsen. Mijn missende linkertrapper maakt het er niet per se makkelijker op, haha. Maar het gaat, het gaat! We kopen een combinatie-ticket waardoor we zes tempels kunnen bezoeken, te beginnen bij Wat Mahathat. Deze tempel is beroemd, omdat er een boom staat waar een boeddha hoofd in de wortels van de bomen te zien is.

Een aantal uren, zweetdruppels, kilometers en boedha’s later besluiten we een boottocht te huren bij ons hostel. Het is inmiddels 4 uur en deze boottocht duurt 2 uur. Het is heel mooi om de tempels vanaf het water te bekijken. Tijdens de boottocht stappen we drie keer uit en krijgen we steeds even de tijd om rond te kijken.

Die avond lopen we in tien minuten vanaf ons hostel naar de Night Market. Dit moet wel heel leuk zijn, omdat het ons wel door tien mensen is aangeraden haha. Van 17.00 tot 22.00 verschijnen er op de markt allerlei kraampjes waar de  heerlijkste geuren vanaf komen. We eten een pad Thai, rijst met groente en stukjes papaya (waarvan Thomas dacht dat het een meloen was, die vervolgens lichtelijk teleurgesteld was haha). Ook drink ik een chemisch groene fanta, waarna ik direct besluit dat dit ook de laatste keer is dat ik deze bestel.

We gaan niet al te laat slapen, omdat we de volgende dag alweer doorreizen. Op naar Sukothai!