Reacties van mijn brugklas

Zoals velen van jullie misschien wel weten, werk ik als docent Frans op een hele leuke school. Tijdens onze lessen spreken we zoveel mogelijk Frans en leren we de leerlingen ondersteunende gebaren voor de Franse woorden. Met deze methode werk je ook naar een toneelstuk toe: les Trois petits cochons (de drie kleine biggetjes).

Wekenlang hebben de leerlingen hard geoefend om de tekst, de gebaren, de acties en de uitspraak goed onder de knie te krijgen. In de laatste week voor de vakantie was het zover: de opvoering. Over het algemeen ging het super goed en ik ben dan ook trots op mijn leerlingen. Na afloop besloot ik een soort evaluatierondje te doen en vroeg ik de leerlingen wat ze van het toneelstuk, van hun niveau Frans en van de lessen Frans in het algemeen vonden. Bij het teruglezen schoot ik regelmatig in de lach:

“Knap hoor, dat u zoveel gebaren weet.”

Vaak: “u doet het leuk”, maar ook een: “je geeft leuk les!”

“Ik vind dat ik best wel slecht ben in Frans, maar ik weet eigenlijk wel best wel veel.”

Die gebaren zijn best wel saai, maar wel vet handig.”

Ga zo doooor!” 

“Kunt u ons ook wat zinnetjes leren zodat ik mijn broertje kan foppen?”

“Jammer dat ik een big moest zijn.”

2 Reacties

  1. 9 januari 2018 / 7:14 am

    Haha, de rol van big is inderdaad niet iets waar je je hele leven al naar uitkijkt 😉 Wel heel leuk dat jullie als onderdeel van de lessen zo’n toneelstuk opvoeren. Dat soort dingen deden wij bij Frans nooit.
    Romy schrijft over.. Een verrassingsreis: durf ik het wel of durf ik het niet?

  2. gerdiemar
    9 januari 2018 / 8:22 am

    Zo te lezen mag je blijven! Best dapper om een functioneringsronde aan te vragen bij je cursisten. Alweer aan een volgend toneekstuk bezig?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge