Onze huwelijksreis naar de Azoren! (Deel 8, laatste deel!)

Dinsdag 18 februari

Vandaag is het de één-na-laatste volledige dag op het eiland en we hebben weer een dagje ‘rust’ ten opzichte van de wandelingen. Inmiddels hebben we alle stadjes en plaatsjes van het eiland wel gezien en we hebben zin om weer even naar de hoofdstad te gaan. Het lijkt ons leuk om er in een tapasrestaurant te lunchen. Via Google vinden we er een paar die nu open moeten zijn, maar ze zijn of gesloten, of verdwenen, of in verbouwing. Nou, tapas wordt het dan niet, haha. In onze hilarische zoektocht “nee hoor, wéér niet!” zijn we net wel langs een leuk restaurantje gelopen en we besluiten om daar maar te gaan lunchen.

Binnen is het heel minimalistisch, maar wel heel mooi en modern ingericht. We nemen plaats aan een marmeren tafel met een klein lampje met een lampenkap erop. De kaart is heel lekker en ik bestel een chili/linzenburger met avocado en Daan gaat voor een broodje zalm. We hebben het nog altijd heerlijk naar onze zin, maar we vinden het ook wel weer prima om donderdag weer naar huis te gaan. Een reis van 10 dagen is dan toch wel een luxe, een week voelt altijd net te kort! Nu kunnen we echt elke dag een beetje doen wat we willen.

Na de lunch gaan we geocachen! Dat was er bij een eerdere wandeling niet helemaal van gekomen, dus we gaan er nu wel voor! Via de app zoek ik een paar caches (verstopte schatten, vaak zijn dit hele kleine logboekjes in filmrolletjes) op die weer op de route naar het hotel liggen. We komen er wel snel achter dat ze ervan houden om de caches op wel heel lastige plekken te verstoppen. Een enorme spleet waarbij je eerst door aarde, mieren en spinnen moet wroeten (uhl, die heb ik laten liggen), een bakje aan de voet van een boom, waarbij je eerst over een enorme muur moet klimmen om erbij te kunnen.

Uiteindelijk lukt het ons om er eentje te vinden en daarmee is mijn doel bereikt! Ik vind het namelijk leuk om op verschillende landen ten minste één geocache te vinden ;).

Het avondprogramma is zoals vele avonden: zwemmen, poolen en lekker eten!

Woensdag 19 februari

Vandaag is de laatste volledige dag op São Miguel. We zoeken op internet naar een laatste mooie wandeling, deze keer wil ik graag een makkelijke, hihi. We komen uit bij Ribeira Grande, een klein stukje rijden vanaf ons hotel.

De wandeling start bij verschillende vulkanische bronnen en de stank dampt weer uit de grond. Die zwavellucht is toch wel een dingetje en ik vind het opvallend dat er toch zoveel mensen in de buurt wonen! Hoewel… één huis ligt er verlaten bij. De deur is open en nieuwsgierig steek ik mijn hoofd naar binnen. WOW! De natuur heeft het helemaal overgenomen, het hele huis is overwoekerd met planten, bosjes en bloemen. Zo gaaf! Ook hangt er een kast waar allemaal duiven in zijn gaan nestelen. Wat een gaaf plekje die we toevallig tegenkwamen!

In het gebied waar we wandelen is het blijkbaar gevaarlijk om te lang rond te blijven hangen in verband met de CO2. Er staan overal borden dat je niet te lang op één plek mag blijven en dat je bijvoorbeeld niet op de grond mag liggen. Ook deze bordjes zorgen weer voor een creepy/fascinerend gevoel! We besluiten om maar gewoon niet te lang te blijven hangen op één plek, haha.

De wandeling loopt langs een enorme buis die hoort bij stroomcentrale. Het is een heel groot systeem en de buis loopt langs watervallen, beekjes en mooie plekken op het eiland. Wij wandelen er vrolijk naast of op, op sommige stukken is de doorgang zo smal dat ze het wandelpad op de buis hebben gemaakt. Leuk! Ik ben gek op ‘afwijkingen’ qua wandelroute, kom maar op met die bruggetjes, tunnels en doorgangetjes haha.

Ook bij deze makkelijke wandeling moeten we soms flink omhooglopen. Het zweet breekt ons uit (het is best wel warm vandaag!) en juist op dat moment komen we veel tegenliggers tegen. Zij hebben hun auto op de parkeerplek geparkeerd en wandelen vrolijk naar beneden om de waterval te zien. Ik overweeg om even extra overdreven te hijgen en ze hierdoor bang te maken voor de terugweg, maar zo ben ik natuurlijk niet ;).

Wanneer we na zo’n 2 uur weer terug zijn bij de auto, gaan we lunchen bij een schattig restaurantje. Het eten is hier HEERLIJK en het personeel is super aardig! We krijgen na het eten wat koekjes van het huis en die smaken goed ;).

Wanneer we terug rijden naar het hotel, stoppen we nog even bij de supermarkt voor wat laatste snacks, kijken we nog even bij een mooi uitzichtpunt bij het buurdorpje en gaan we daarna de laatste avond van onze vakantie in.

Het was fantastisch! Mocht je op zoek zijn naar een mooie, rustige plek waar je wilt overwinteren… ik zou het overwegen!

Zo’n huwelijksreis hè, doen mensen dat echt maar één keer? … 😉