IJsland deel 7 – Van Hornafjördur naar Skaftafell

‘s Ochtends zie ik de restanten van ons Yahtzeetoernooi nog liggen en even overweeg ik om zout in de melk van mijn vriend te gooien, maar ik besluit uiteindelijk sportief om me er maar bij neer te leggen.

Na een lekker ontbijt (ik val in herhaling merk ik, maar het eten in IJsland is echt prima verzorgd – mag ook wel voor die prijs ;)) pakken we de koffers weer in (routine inmiddels!) en vertrekken naar onze volgende bestemming.

Van onze overnachting zijn we al een beetje ‘gewend’ aan het uitzicht op de gletsjer, waardoor we weten dat vandaag een prachtige dag zal worden. We rijden richting onze eerste stop: het ijsmeer Jökulsárlón. Zo mooi!! De ijsschotsen liggen fotogeniek in het meer en we horen ze zachtjes kraken. Doordat het nu zomer is, breken de schotsen zachtjes af door de warmte. Soms drijft er eentje langs, gaaf om te zien! In de winter zal het er hier heel anders uitzien, wanneer het hele meer bevroren is en de schotsen reusachtig groot zullen zijn. Toch is dit ook echt indrukwekkend!

Na een tijdje in het gebied rondgelopen te hebben en ook bij het zwarte strand te hebben gekeken, rijden we weer verder. Onderweg fotograferen we er op los en zien we de ene gletsjertong na de andere.

Omdat er in deze omgeving verder niet ontzettend veel te doen is, komen we al vrij snel (rond 13:00) aan in ons hotel. De receptioniste keek ons verbaasd aan dat we al wilden inchecken. “Waar komen jullie nu vandaan? O, dan begrijp ik dat jullie al hier zijn!” Ze vertelt dat onze kamer rond 16:00 klaar zal zijn en we besluiten om te gaan wandelen in het prachtige gebied rondom het hotel, de gletsjer Vatnajökull ligt immers zowat in onze achtertuin!

Wanneer we ‘s middags kunnen inchecken in het hotel, zien we dat er vanavond een vuurwerkfestival is bij het ijsmeer. Gááf! Blijkbaar is dit een jaarlijkse vuurwerkshow, waarbij de IJslanders vanuit het hele land deze kant op komen om deze te bekijken. Laten wij nou net hier zijn, wat een toeval! De show begint vanavond om 23:00, waardoor we nu nog even lekker de tijd hebben om in de bar een biertje te drinken en rustig te gaan eten in het restaurant.

(…)

Om 22:00 komen we weer aan bij het ijsmeer, waar het inmiddels al gezellig bedrijvig is. Een politieagente staat bij het parkeerbeheer en maakt bij het zien van mijn gezicht een inschatting of ik een toerist ben of een IJslander. “Íslensku?” vraagt ze me uiteindelijk vragend. (Geen belediging, het zijn mooie mensen in IJsland! ;)) Lachend schud ik mijn hoofd en geeft ze me in het Engels de parkeerinstructies.

Op de ijsschotsen hebben ze overal waxinelichtjes geplaatst, waardoor het een romantisch geheel is! Wat we ook grappig vinden, is dat de formatie van de ijsschotsen er nu alweer heel anders uitziet dan vanmorgen.

Het is nog net niet helemaal donker en we besluiten om even een warme chocolademelk te gaan drinken in het cafeetje. Een kwartier voordat de show begint, zoeken we een mooi plekje. Het vuurwerk is echt prachtig en uniek zo op deze plek! Het geluid galmt prachtig door in de bergen. Waarschijnlijk komen we hierna nooit meer op zo’n mooie vuurwerklocatie 😉 De show duurt ongeveer drie kwartier, waarna we weer in een enorme stoet (wow, ik heb in IJsland nog niet eerder zoveel auto’s achter elkaar zien rijden, haha) richting het hotel vertrekken. Slaap lekker!