Goede slager

[2004/2005] We zitten in de biologieles en leren van alles over het hart en de bloedsomloop. Om de theorie in de praktijk te brengen, ontleden we vandaag een kippenhart. Best een beetje vies, maar ook wel weer spannend. Lang leve de handschoenen.

Per tweetal krijgen we een hart die we verder moeten bestuderen. We moeten op zoek gaan naar alle onderdelen waar we over hebben geleerd. Nadat we ons hart een aantal minuten hebben bekeken, voel ik me toch een beetje knullig. Ik herken helemaal níks van wat we hebben geleerd. Geen idee waar al die sprietjes en draden voor zijn.

We besluiten daarom om de docent toch maar om hulp te vragen. De docent pakt ons hartje en bestudeert hem aandachtig. “Tja, de slager heeft de aorta weggesneden. Logisch dat jullie niks kunnen vinden.” Lekker dan ;-).

Nu, bijna 15 jaar later, vraag ik me af of de docent misschien toch niet had zitten bluffen en het zelf gewoon niet kon vinden. Leerlingen zijn goedgelovig. Zelfde categorie als “er zit een foutje in het antwoordenboek” of “deze opdracht klopt niet”. Ik hoor het mezelf af en toe zeggen. Vooral als ik moe ben en de les niet zo goed heb voorbereid ;-).

Volg:
Share:

1 Reactie

  1. Omarij
    18 december 2019 / 8:50 am

    Wat een mooie opbouw van het begrip Erkenning!
    Dat je nog weet hoe een ‘ontleedles’ vijftien jaar geleden verliep en dat je dat gebeuren dan verbindt aan je eigen huidige wiskundelessen….mooi!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge