Giechelen tijdens het nakijken

Bij mijn derde klassen heb ik de afgelopen week een mondeling afgenomen, waarbij de leerlingen met zoveel mogelijk details plaatjes in het Frans moesten beschrijven.

Om het mondeling wat meer coronaproof te laten verlopen, hebben de leerlingen elkaar dit jaar gefilmd. De filmpjes hebben ze daarna weer naar mij gestuurd. Voor mij heeft dit als voordeel dat ik alles rustig op mijn gemakje kan beoordelen. Een ander bijkomend voordeel is dat de leerlingen iets meer vrijuit spreken, wat af en toe voor hilarische momentjes zorgt, hahaha. (Hoera voor de blog!)

Ik ben nog niet klaar met nakijken, dus wie weet heb ik straks nog een vervolg te pakken ;).

Zie hier een paar scènes uit een paar filmpjes 😉

“Oke, hier ga ik. O jee. O Jezus, ik heb een kerstboom.” De filmende leerling sist: “Je moet Frans praten!! – Oja, sorry ik ben nerveus. Oké. C’est….. *flinke stilte* ….. gruun.” Giert het vervolgens uit van het lachen. “C’est….. *nog een langere stilte* ….. dans le Kerst.” Nerveuze giechel. “Ik doe eerst wel een ander plaatje.”

(…)

Een leerling heeft duidelijk moeite en wordt steeds roder van kleur. “Blijf ademen!” Hoor ik de filmende leerling fluisteren.

(…)

“Help, ik weet het echt niet. Ik moet even in mijn archief duiken.” Leerling doet vervolgens de ogen dicht en kijkt daarna behoorlijk zen. “C’est bleu.” Filmende leerling: “dat had je al gezegd!!” Paniek is back.

(…)

Een leerling is klaar en slaakt daarna een diepe zucht, gevolgd door een enorm scheldwoord om aan te geven hoe moeilijk dit was. “IK BEN NOG AAN HET FILMEN!! – O, eh sorry mevrouw!”

Benieuwd naar soortgelijke scènes? Zie hier de blog van vorig jaar!

Volg:
Share:

1 Reactie

  1. Gerdiemar
    17 december 2020 / 8:42 am

    Wat een vondst! Origineel lesgeven geeft ook nog ‘s origineel lesmateriaal èn originele blogs. Is weer genieten😆🎀👋Waar het vak Frans je kan blogbrengen, ha!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge