Een paar dagen Ameland! (deel 2)

Dit is volgens mij voor het eerst dat wij gezamenlijk een ‘reisblog’ schrijven 😉 Vandaag schrijf ik het vervolg op onze trip naar Ameland!

Op zondag worden we relaxt wakker en leven we lekker volgens het volgende ritme: Daan gaat als eerst uit bed en zet de kachel aan. Vervolgens staat Thomas op, neemt een douche en daarna wordt het ontbijt door de mannen klaargezet. Lekker hoor ;).

Bij het ontbijt besluiten we dat we nog wat boodschappen (snacks!) willen halen en we zien dat de Coop tot 12:30 open is vandaag. Het ultieme vakantiegevoel. Voordat we de boodschappen halen, drinken we eerst nog een warme chocolademelk bij het Fletcher hotel naast onze camping. We zijn ons er zeer van bewust dat dit voorlopig wel een van de laatste horeca-ervaringen kan zijn en we genieten ervan!

De gekregen paraplu’s doen goed dienst vandaag, want het is een flink natte dag. Na een erge plensbui lopen we naar de supermarkt. De mannen gaan naar binnen en Dor en ik lopen naar het restaurant waar we vanavond willen gaan eten. We reserveren een tijdsblok en meeten weer met de mannen.

‘s Middags relaxen we (met chocola en chips, nomnomnom) in de stacaravan en fietsen Dor, Thomas en ik nog even naar het strand. We maken een strandwandeling en doen een fotoshoot op strandpaaltjes, haha.

‘s Avonds dineren we bij De Griffel en eten we mosterdsoep (specialiteit van Ameland), coquilles, mosselen (Thomas, waarschijnlijk de laatste van het seizoen!), curry en een vissalade. Veel vis, we zijn tenslotte op een waddeneiland ;).

Op maandag herhaalt de heerlijke ochtendroutine zich. Nu hebben we ook suikerbrood, yeah. (Kan ik heel blij van worden, hihi). Vandaag gaan we fietsen huren, want het blijft de hele dag droog! Dor en ik willen graag op de tandem, maar helaas verhuren ze die niet bij onze camping. Het gaat ons een beetje ver om 1,5 km naar het dorp te wandelen voor een tandem en we besluiten om toch maar voor huis-tuin-en-keukenfietsen te kiezen ;).

We fietsen langs de dijk en bezoeken als eerst het Paardengraf. In 1979 (wij dachten echt dat dit veel langer geleden was!) zijn er 8 paarden omgekomen bij een reddingsactie, heel mooi dat ze hier een monument van hebben gemaakt. Op deze mooie plek is ook een strandopgang en we kijken even naar de Waddenzee.

Vervolgens fietsen we weer verder op de dijk en in de verte zien we mensen wadlopen, geinig! In Ballum drinken we koffie bij een uiterst schattig restaurant met een hoog Eftelinggehalte: De Boerderij. Daarna fietsen we naar Nes, een schattig stadje waar veel winkels en restaurantjes zijn. We bekijken een paar winkeltjes en lunchen daarna bij een restaurant waar een ober als Kerstman verkleed is en oliebollen uitdeelt. Hahaha.

Om 14:00 hebben we bij het Juttersmuseum gereserveerd en we fietsen naar Buren, onze laatste stop van vandaag. Het Juttersmuseum is vrij klein, maar wel cute! Ze hebben een soort tentoonstelling waarbij poppen een verhaal vertellen.

Na het Juttersmuseum is het weer zo’n 12 km terugfietsen naar onze stacaravan in Hollum. We beginnen aan de kant van de duinen, maar dat is best een pittig tochtje voor mijn knieën die wel aan wandelen, maar niet echt aan tegenwindfietsen op een heuvelig landweggetje zijn gewend ;). We besluiten om te splitsen: Dor en ik gaan weer relaxt door de bossen en langs de provinciale weg terug, Daan en Thomas gaan door via de duinen.

Na een uur bellen we even met de jongens en die hebben het zwaar, hahaha. Blijkbaar was hun weg op een gegeven moment afgesloten en zijn ze met de fiets over het strand gegaan, haha! Ondanks dat ze op een wat harder stuk zand konden fietsen, was dit natuurlijk heel zwaar. Dor en ik waren erg blij dat wij ons eigen pad hadden gekozen ;). De mannen nemen vervolgens bij de strandtent een biertje en Dor en ik drinken nog een drankje bij de camping.

‘s Avonds kookt Dor (relaxt, Daan en ik hebben niet één keer hoeven koken) en kijken we gezellig een film. Bonte avond hoor.

Op dinsdag pakken we de spullen na het ontbijt in en hebben we de boot van 10:30. Vanavond is de persconferentie en we zijn ons er erg van bewust dat we net mazzel hebben gehad met onze planning. Het was een heerlijk weekend!