Een paar dagen Ameland (deel 1)

Het is vrijdag en we gaan vier nachtjes naar Ameland, zo leuk!

“Neem je al die losse tasjes mee?!” Vraagt Thomas me verbaasd. Ik leg uit dat dit handiger is dan een grote koffer, omdat we in de stacaravan vast niet zoveel ruimte over hebben. Hij is het duidelijk niet met me eens, maar laat me toch m’n gang gaan, top.

Die middag word ik door Laura, Daan en Thomas bij m’n werk opgepikt, zodat we direct door kunnen rijden richting Holwerd. Ik stop m’n werktas achterin de auto en… ik zie een enorme koffer liggen. “Ik heb hem toch meegenomen hoor, alles van jou heb ik overgeschept. Haha, oké, ben benieuwd of het past in het huisje.

Het is ongeveer anderhalf uur rijden naar Holwerd en vervolgens ongeveer 50 minuutjes met de boot, super snel! Een paar weken geleden gingen we naar Terschelling en die boot deed er een stuk langer over.

Wanneer we aankomen in Nes, de haven van Ameland, stappen we in een bus. Toegegeven, zo’n koffer is toch wel een stuk praktischer. We stappen uit in Hollum, waar de bus ons voor de deur van de camping afzet. Dit ziet er top uit! Bij de receptie krijgen we de sleutel van onze stacaravan.

“Daan en ik gaan even wat boodschappen halen!” Roept Thomas. Bij de stacaravan staan een paar fietsen die we gratis kunnen gebruiken, heel fijn. Ondertussen ruimen Laura en ik het huisje een beetje in. Thomas en ik slapen in een mini kamertje waarin een bed en een stapelbed staan gepropt. We besluiten om de mega koffer boven te laten slapen. Ik begin de kast in te ruimen en kom nadat de koffer leeg is helaas tot de conclusie dat er geen ondergoed en sokken van mij tussen zit. Goh. Die had ik inderdaad in een vak met een rits gestopt in de kleine koffer die ik thuis had ingepakt. Hahaha, faal.

Die avond eten we in Hollum bij ‘tante An’. Laura en Daan zijn nog nooit op Ameland geweest, voor mij en Thomas is dit de derde keer. De eerste keer hadden we ook al bij dit restaurant gegeten en dat beviel toen heel goed. Zo ook vanavond, we hebben heerlijk gegeten en geproost op een gezellige vakantie.

Op zaterdag worden we wakker van klikgeluidjes. Het is ijskoud in de caravan en Daan doet een goede poging om de kachel aan te zetten. Na wat gepruts lukt het en dat is met deze kou geen overbodige luxe!

Vandaag is het nogal regenachtig en besluiten we tussen de buien door wat te ondernemen. Althans, dat was de bedoeling. Net wanneer we na een korte wandeling op het strand zijn aangekomen, begint het keihard te regenen! Ik ben zeer blij met m’n nieuwe regenjas en regenlaarzen, maar m’n spijkerbroek moet eraan geloven. Wel zien we een mooie regenboog.

We lopen richting de vuurtoren en schuifelen daarna drijfnat een pannenkoekenrestaurant in om te lunchen. Laura en ik delen een pannenkoek en een broodje zalm, prima combinatie!

We halen nog wat extra boodschappen in huis en vertrekken vervolgens met de bus naar Ballum. Bij de bushalte worden we gespot door een voorbijrijdende man die heel veel paraplu’s van zijn bedrijf in de achterbak heeft liggen. Of we er 2 willen. Haaa, wat lief! De paraplu’s werden direct onze beste vrienden :-).

Bij de bierbrouwerij genoten de andere drie van een proeverijtje, ik genoot van de Amelandse witte druif, haha. Die avond kookten we zelf (lees: Thomas) en hebben we een filmpje gekeken. We vermaken ons prima op dit eiland!