De invalles

“Bonjour tout le monde, on va commencer!” Het is tijd  voor een invaluur bij een brugklas die ik één keer eerder heb gezien. De leerlingen zijn enthousiast en doen leuk mee. Wel hebben ze een beetje moeite met het concept ‘vinger opsteken’. Ik leg het ze nog maar eens uit (#teacherlife).

Een jongen vooraan blijft herhaaldelijk door mij heen praten, dus op een gegeven moment wijs ik naar hem alsof ik een afstandsbediening in mijn hand heb. “Zo, jou zet ik even uit, goed?” Direct houdt hij zijn mond, top.

Na mijn uitleg zet ik ze aan het werk en ze gaan er keurig mee aan de gang. De jongen vooraan staart een beetje leeg voor zich uit, dus ik spreek hem er op aan. “Ga je ook aan de gang?” Zijn buurman merkt droog op: “u moet hem nog even aanzetten, mevrouw.”

Nadat ik de leerlingen even heb laten werken, loop ik een rondje door de klas. “Mevrouw, ik heb een beetje een gekke vraag.” Verwachtingsvol kijk ik naar de leerling: “zeg het eens.” Ze kijkt me aarzelend, maar lachend aan. “Zou ik mijn stoel even op z’n kop mogen houden? Ik heb mijn ring per ongeluk in de stoel laten vallen. Verbaasd kijk ik haar aan. “Ín de stoel?” Ze wijst naar haar rugleuning. “Ja, kijkt u maar. Hier zitten twee gaten, daar is mijn ring net ingevallen.”

Never dull moments while teaching.

Volg:

2 Reacties

  1. Gerdiemar
    15 februari 2018 / 8:18 am

    Aanzetten, uitzetten, stoel op z’n kop: hilarisch vak heb jij! Juf met Schwung, cursisten met tic….heerlijk!🙅🙋‍♂️🤸🏽‍♂️📚🖌💜

  2. 15 februari 2018 / 4:47 pm

    Hahahahahah, die afstandsbediening. Hoe verzin je het! Ik zeg ook vaak tegen de leerlingen die niet aan het werk zijn: ‘Aangezien jullie de hele tijd praten, lijkt het mij logisch dat jullie klaar zijn met alle verplichte opdrachten?’ Dat is dan natuurlijk niet het geval, waardoor mijn leerlingen weer aan het werk gaan 😛
    Mevrouw Marloes schrijft over.. Mijn gelezen boeken half januari/februari

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge