Indonesië deel 7 – Ubud

Wat is het fijn in Ubud! Het centrum is erg ingesteld op toeristen, maar dat maakt het eigenlijk wel erg gezellig. Goed voor een paar dagen, zoeken we daarna de rust weer wat meer op.

Een vriendin van me heeft twee maanden in Ubud gewoond en geeft ons leuke tips voor wat we kunnen doen hier. Zo bezoeken we allereerst de markt. Tot een uur of 9 in de ochtend worden voornamelijk groenten en fruit verkocht, daarna wordt het omgebouwd tot een toeristische markt. De geuren van de ochtendmarkt zijn wel de hele dag gezellig aanwezig. Vóór deze vakantie had ik geen flauw idee hoe Durian ruikt, inmiddels ben ik daar wel achter haha! Ik heb hem nog niet durven proeven.

Later die middag bezoeken we het bekende Monkey Forest. Goed voorbereid als we zijn nemen we helemaal niets mee; geen zonnebrillen, geen plastic tasjes en geen eten. De apen vinden ons dan ook bijzonder saai en keuren ons geen blik waardig. Het is alsnog heel geinig om te zien hoe de andere toeristen zich aan de haren laten trekken door de aapjes, omdat ze hen bananen voeren. Mocht je wel aangerand willen worden door een aap, dan kun je ter plekke stukjes banaan kopen!

Op de tweede dag in Ubud doen we een fietstocht. Sportief, dachten we! We worden samen met een Nederlands gezin opgehaald met de auto en rijden een flink stuk de berg op. Onderweg bezoeken we een plantage waar we een koffie- en thee proeverij voorgeschoteld krijgen. Onze reisgenoten moeten er niet veel van weten, wij vinden het heerlijk (vuilnisbakkies!). We rijden verder omhoog waar we even later uitstappen. Onze sportieve fietstocht blijkt vooral een remtocht te zijn. Op twee steile stukken omhoog na, hebben we bijna alleen maar onze remmen hoeven gebruiken. Ik had daar trouwens helemaal geen moeite mee hoor ;-). We zien prachtige rijstvelden en aan het eind van de tocht eten we bij de familie van de organisatie thuis. Leuk om daar wat meer over te leren!

Die avond bezoeken we een traditionele Balinese dans. De enorme draak gespeeld door twee mannen maakt de meeste indruk. Z’n bekkie kon zo lekker klepperen op de maat van de muziek. Ook de dames dansen prachtig. Ik probeer het die avond zelf voor de spiegel, nét iets minder succesvol. De draak imitatie gaat beter, haa!

Ook de volgende dag hebben we een hele leuke dag! Een taxi chauffeur die ons de hele weg afraadt om erheen te gaan, brengt ons naar een mooie waterval. Er is een rode vlag, dus we mogen er niet zwemmen. Geen probleem, we hebben ook wel zin in een rustig middagje. Niet lang erna gaan we dan ook weer terug naar het hotel. Ik meen dat ik de taxi chauffeur lichtelijk triomfantelijk zie kijken als we na drie kwartier al weer terug zijn. Vooruit dan maar ;-).

Die avond doen we een cooking class. Dit is geweldig en moet je doen als je de kans krijgt! De cursus vindt plaats in een traditioneel Balinees huis met een enorme keuken. De dame die ons de heerlijkste curry, salade, saté, pindasaus en tonijn laat klaarmaken heeft ontzettend veel humor met een aanstekelijke lach. Op een klein onhandig momentje waarbij ik mijn limoentje moest uitknijpen – hij vloog zes meter verder – na, hebben we echt wel skills! Thuis gaan we dit zeker ook eens proberen, als we tenminste alle 143 ingrediënten kunnen vinden. Ik beloof nog niets, maar we gaan een poging doen! Het is een gezellig avond en een mooie afsluiting van ons verblijf in Ubud. Hier komen we graag nog een keertje terug!

Volg:

6 Reacties

1. Ilja
    16 augustus 2017 / 2:09 am

Haha ik herken de fietstocht. Ik dacht ook sportief te zijn. Bij mij viel er een Chinees van zijn fiets omdat hij alleen zijn voor rem keihard indrukte 😂.
    Echt jammer dat die waterval zo toeristisch is geworden.. hij was zo mooi..
    Als jullie nog een keer terug gaan, ga ik zeker mee! Ook al is het in de koffer! Of rugtas!

2. 16 augustus 2017 / 8:22 am

Wij hebben die ook gedaan! Bij ons viel er een Chinese vrouw hahaha, vol in de modder!

3. gerdiemar
    16 augustus 2017 / 8:35 am

Ubud! Voor drie maanden activiteiten gepropt in een paar dagen…wat hebben jullie veel gedaan!
    Een aantal van de 143 ingrediënten hebben wij nog wel in huis. Opa brouwde ooit lekkere Indische maaltijden. Helaas niet meer…
    Was die Balinese dans de kecakdans?
    Je schrijft—net als je zus—zeer aanstekelijk en zeer beeldend, wij genieten!
    Nog een aantal bruisende dagen gewenst!

4. 16 augustus 2017 / 1:15 pm

Aah Ubud, ik ben er in april geweest en ben zo verliefd geworden op deze plek! Wij hebben daar vooral veel gewandeld. Fietsen leek ons ook wel leuk, maar aangezien ik een paar dagen daarvoor een breuk in mijn enkel viel (ja echt..) kon ik beter lopen dan fietsen (vraag me niet waarom?). Het is ook echt een perfecte plek om inderdaad een chauffeir in te hureb om naar watervallen enzo te gaan! Wij waren onder andere naar de Nungnung waterval geweest. Was heel tof!
    Sandra schrijft over.. Waar kun je mij ’s nachts voor wakker maken?

5. 16 augustus 2017 / 5:54 pm

Het klinkt echt als een onwijs gave reis! Ideaal om een vriendin te hebben met de nodige tips over Ubud 🙂 Wat leuk, zo’n fietstochtje, en dat koken klinkt ook erg leuk. Ik kan me voorstellen dat het nog wel een uitdaging wordt om dat thuis ook met zoveel ingrediënten te gaan namaken 😉