“Controleer altijd je antwoord! Is het logisch? Kan een kaars echt groeien als je hem aansteekt? Volgens jouw tabel kan dat!” Ik hoor mezelf dit soort zinnetjes vaak roepen in de klas, omdat ik wil dat leerlingen logisch nadenken. Scheelt een hoop fouten! En zelf controleer ik natuurlijk ook altijd mijn opgaven die ik verzin voor de leerlingen. Dat wil zeggen, bíjna altijd.
Ik ben een toets aan het nakijken van een leerling die hem op een later moment heeft ingehaald. Op de één of andere manier heeft ze berekend dat ene Tom schoenmaat 58 heeft. “Wel een beetje groot, vind je niet?” Wil ik er al bij schrijven. Nog net op tijd zie ik dat ik zelf deze reuze schoenen gecreëerd heb, hihi. Volgende keer even beter controleren bij het veranderen van de getallen voor inhaaltoets of het enigszins logisch is.
Haha oeps! Ik vind wel dat de leerling een bonuspunt verdient dat hij op zijn wiskundeknobbel heeft vertrouwd in plaats van op zijn logisch denkvermogen 😛
Romy schrijft over.. Duizelingwekkende mijlpaal! | 1000 blogartikelen op Vaker Vrolijk
Onlogica, heerlijk, houdt je immers ook bij de les!